Jak dowiedzieć się, czy jesteśmy objęci ubezpieczeniem NFZ? Jak się okazuje, nie jest trudne zadanie.

Nawet zwykła wizyta u lekarza może wiązać się ze sporymi problemami. Te na pewno pojawią się, jeśli dopiero w przychodni lub szpitalu okaże się, że nie obejmuje nas ubezpieczenie gwarantowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Taka sytuacja może mieć różne przyczyny, z których większość da się jednak szybko rozwiązać. By mieć czas na reakcje, to, czy jesteśmy ubezpieczeni warto sprawdzić odpowiednio wcześniej. Jak to zrobić? Jakie kroki należy podjąć, gdy okaże się, że ubezpieczenie zdrowotne NFZ nas nie obejmuje?

Z tego artykułu dowiesz się :
Czy jestem ubezpieczony? Odpowiedź znajdziesz w eWUŚ
Jak sprawdzić ubezpieczenie? Skorzystaj z systemu ZUS-u
Czemu nie jestem ubezpieczony? Jest kilka możliwości

Czy jestem ubezpieczony? Odpowiedź znajdziesz w eWUŚ

eWUŚ, czyli system elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców działa od początku 2013. Jego zadaniem jest zapewnienie placówkom medycznym szybkiej informacji na temat tego, czy dany pacjent jest objęty ubezpieczeniem NFZ. W tym celu pracownik rejestracji musi jedynie podać PESEL świadczeniobiorcy. Przed planowanym rozpoczęciem leczenia lub konsultacją lekarską warto więc wybrać się do przychodni i poprosić w rejestracji o sprawdzenie, czy widniejemy na liście osób ubezpieczonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Jak sprawdzić ubezpieczenie? Skorzystaj z systemu ZUS-u

To, czy jesteśmy ubezpieczeni w NFZ możemy sprawdzić również w domu, co w czasie pandemii i utrudnionego dostępu do służby zdrowia ma szczególne znaczenie. W tym celu wystarczy zalogować się do systemu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym celu niezbędne będzie własne konto lub profil ePUAP. Interesujące nas informacje znajdziemy w zakładce Ubezpieczony, w podzakładce Ubezpieczenia i płatnicy. W podobny sposób swoją sytuację można sprawdzić w systemie ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta).

Czemu nie jestem ubezpieczony? Jest kilka możliwości

Jeśli mimo tego, że ubezpieczenie nam przysługuje, nie jesteśmy ubezpieczeni, powodem może być:
• zbyt późne zgłoszenie do ubezpieczenia – zacznie ono obowiązywać od kolejnego miesiąca;
• wygaśnięcie ubezpieczenia – na przykład wskutek zerwania umowy z pracodawcą lub zakończenia nauki.

Jeśli nie zachodzi żadna z tych przesłanek, sprawę powinniśmy wyjaśnić w pierwszej kolejności z płatnikiem składek – może to być zakład pracy, szkoła, uczelnia, współmałżonek, rodzic lub urząd pracy.

Poprzedni postPrzerejestrowanie samochodu: krok po kroku
Następny postRezonans magnetyczny prywatnie: ceny